O tremedal no que está convertido o fondo da ría de Pontevedra podería estar xa intuído, na distancia e de forma premonitoria, na que parece a fin do mundo dun fiord plasmada polo artista noruego Edvard Münch. A pasarela que estamos a ver pode se-la de Pontevedra-Os Praceres (o contubernio Lores-Ana Pastor), pola que marchan dúas figuras (¿recalificadores, deseñadores dos "novos e idílicos solpores" que decía o concellal Bará no canto de defende-la aplicación da Lei de Costas?). O anti-sistema Lores, protagonista no Sistema que aquí acaba coa ría, pode ser tamén un dos paseantes, que está empeñado en cerca-las marismas de Lourizán como se fose parte da trama portuaria e que xa, no seu día, clamara pola construcción do ferrocarril, porque nunca foi ecoloxista.
Pontevedra, 11.04.2013
Entrada n. 1642 do blog
Artículo do 2004, recuperado.
O brado, [27.08.2004],
Por Xesús López Fernández
De todos é sabido o roubo levado a cabo
o pasado domingo, 22 de agosto, de dúas obras do pintor Edvard Munch, no museo
a el adicado e que foi inaugurado no 1963 coa base do fondo doado polo propio
artista, numerosos cadros, grabados e bocetos. Edvard Munch naceu en Löiten,
1863, e morreu en Oslo no 1944. Foi
fundador do movemento expresionista no seu país. Precisamente unha das
obras que os atracadores levaron, “O Brado”, está considerada como un icono pola
cidade de Oslo, prá que ten un valor semellante ó que a Gioconda poida ter pró
Louvre de París. Os atracadores actuaron con suma facilidade e, no momento de
acometer este traballo --27.8-- a policía anda á procura de pistas, postos en
servicio todo-los medios de que dispoñen por terra, mar e aire. “O Brado”, de
Munch, ven ser un dos cadros de máis sona da historia da arte, e a versión
sustraída (existen catro) foi realizada no 1893 e “mostra unha muller coa boca
moi aberta, degoirante”. Está pintada con trazos grosos e colores intensas, en
témperas sobre cartón.
¿Quén está a berrar? Berra o home e
tamén o fai a natureza. Faino a propia pintura coas súas colores agresivas, --“nubes
como sangue verdadeiro”, decía o autor-- e as ondas sonoras que se retorcen e
multiplican conformando a paisaxe como un pesadelo. O cadro tense convertido
nunha imaxe arquetípica do século XX, o home moderno ante o seu degoiro polo
fracaso da razón ilustrada que ía redimir á humanidade a través do conocemento
e da ciencia, pero trouxo como resultado un século salvaxe e sobrecolledor. A
relación do home coa natureza é tensa, exasperada. Os artistas transmiten o
horror atómico, o ataque ecolóxico, a inhumanidade de guerras e masacres, a
brutalidade do ordeamento económico mundial. Será bo traer aquí as propias
palabras do autor, a descripción das circunstancias que rodearon a creación da
obra: “Estaba camiñando ó longo dun sendeiro con dous amigos [polo Sur do
fiordo]. Estabase a poñe-lo sol e, de súpeto, tornouse da color do sangue.
Fixen unha pausa, sentíndome exhausto, apoieime na veranda. Había sangue e
linguas de lume sobre o fiordo de color negra azulada e sobre a cidade. Os meus
amigos seguiran camiñando [cara o Oeste],
eu quedei alí a tremer con desacougo e oín un brado infindo que furaba a
natureza”.
Si escollín a palabra “brado” no canto de
“berro” pra titula-lo traballo é porque a primeira, según diversos
diccionarios, parece refreixar mellor o clamor, o griterío colectivo, a voz dos
que entran en combate, e que se pode tamén referir ó berro de calquer animal. O
autor, no momento de te-la visión na que anos máis tarde se inspiraría prá
confección do cadro tivo posiblemente un telumbre do holocausto ó que nos está
a leva-la civilización imposta polo poder. Poderiamos pensar en Hiroshima ou
Nagasaki, en Chernobyl ou Seveso, i en outras formas de holocausto que estamos
a sofrir. Mentres a figura que personifica o brado total e absoluto dunha
natureza contestataria, --non conforme co maltrato recibido--, o persoaxe está
apenas amparado por unha cerca que o separa do abismo, de caer da pasarela.
Diríase tamén, por algunha das versións estos días examinadas, que xa non hai
auga, que non hai verde, que a paisaxe se tornou totalmente erma e agresiva,
que xa non está disposta a nos dar acobillo por máis tempo, que éste se está
marchando coas nubes coloradas, como preñadas de sangue, cecais o último
solpor. E así, poucos anos despois de
pintar “O Brado”, Munch sofreu unha crisis nerviosa e regresou a Noruega, onde
pasou o resto da vida. Pero sempre manifestaría unha pasión intensa por
refreixa-lo sofrimento e os medos da humanidade.
Outra versión de “O Brado” foi roubada no 1994
do Museo Nacional de Oslo, e recuperada,
algo que tamén se confía aconteza agora, como tamén o outro cadro levado polos
ladrós, “A Madonna”, que quer representar a unha vampiresa “come homes”, que se
ofrece pasivamente ó espectador, espida e cos ollos semicerrados. Pero o
interese deste traballo se centra no primeiro dos cadros, no que el representa
como símbolo pra toda a humanidade ó borde de sucumbir.... Fálannos agora de
que se vai desprender unha gran parte da Antártida ou de que o carballo de
Santa Margarita está seriamente enfermo, que pode correr máis peligro incluso
que o ginkgo biloba que resisteu á bomba atómica de Hiroshima... Despois de ter sofrido na nosa terra a marea
negra do Prestige, hai poucos días se daba a nova doutro sentinazo, con morte
de aves, e aínda faltan meses pra dispór do balance final incendiario, agresión
programada. Pensemos na figura creada por Munch que parece renunciar ó camiño
que siguen os amigos, cara unha especie de fin do mundo, xordos ó brado oído
polo autor. Á dereita do cadro aparece o futuro presentido por Munch: A
ausencia da natureza.
No hay comentarios:
Publicar un comentario